Adaptogeenit

Adaptogeeni = rohdos, joka edistää stressinsietokykyä

Adaptogeenit- blogissa käsitellään terveyttä ensisijaisesti Ayurvedan kautta.

Blogissa käsitellään jonkin verran myös Kiinalaista lääketiedettä, Funktionaalista lääketiedettä ja länsimaista funktionaalista ravintoterapiaa.

Blogin tavoitteena on lisätä Ayurvedan tunnettuutta Suomessa, ja auttaa näin ihmisiä voimaantumaan. Tieto on parasta lääkettä.

Agni
metabolinen tuli

fire.jpg

Agni on tuli, joka hallitsee ruuansulatusta ja metaboliaa, sekä mielen kykyä sulattaa ja prosessoida ajatuksia, kokemuksia ja tunteita

Agni pähkinänkuoressa

Ihmisessä Agni on metabolinen Tuli, joka aikaansaa ruuan sulattamisen, ravinnon imeyttämisen ja hyväksikäytön, sen muuntamisen energiaksi, sekä kuona-aineiden (Ama) poistamisen. Ayurvedan mukaan suurin osa epätasapainotiloista ja sairauksista on lähtöisin heikentyneestä Agnista. Laajimmassa kontekstissa Agni on universumin luova elementti, tuli, joka on kaiken elämän taustalla ja vastaa kaikesta transformaatiosta maailmankaikkeudessa. Esimerkiksi kasveissa Agni vastaa fotosynteesistä, reaktiosta, jossa valo transformoidaan energiaksi. Kun käytämme kasveja ravintona niiden sisältämä Agni ravitsee ihmisessä toimivaa Agnia. Ayurvedan mukaan kehotyyppimme mukaisen tuoreen ja laadukkaan kasvisruuan avulla voimme ylläpitää yhteyttämme kosmiseen Agniin, maailmankaikkeuden luovaan voimaan. Vaikka jotkut ihmiset tarvitsevatkin jonkin verran lihaa, pelkästään lihan syömisellä Agni ei pysy tasapainossa: jokaisen aterian tulisi sisältää kaikki kuusi makua, eli Rasaa. Ihminen jonka olemus on hehkuva, jonka silmät ovat kirkkaat, jonka puhe on selkeää, jonka mieli on  rauhallinen, puhdas ja älykäs, jonka aura loistaa, ja jonka keho on terve ja sopusuhtainen, saa olemuksensa tasapainoisesta Agnista. (The Yoga of Herbs)

Agni on enemmän kuin lämpöä ja entsyymien toimintaa

Ruuansulatusentsyymit, sappihapot ja probiootit eivät riitä selittämään Agnia. Sekä kiinalaisessa lääketieteessä, että Ayurvedassa on saman kaltainen energetiikkaan perustuva ravinto- ja lääkeaineoppi, joka mahdollistaa Agnin ymmärtämisen ja ymmärryksen käytännön soveltamisen. Länsimaisessa tieteellisessä ajattelutavassa, joka syventyy molekyylien tarkasteluun, on kuitenkin lähes menetetty tämä laajempi kyky ymmärtää Agnin toimintaa. Yksinkertainen esimerkki tälle länsimaiselle tavalle keskittyä molekyylien tarkasteluun, on ajatella sekä kylmää että lämmintä vesilasillista pelkkänä H2O:na. Kylmän tai lämpimän vesilasin juomisen vaikutukset Agniin ovat kuitenkin täysin päinvastaiset;

  • lämmin vesilasi kiihdyttää Agnia
  • kylmä vesilasi hidastaa tai jopa salpaa ruuansulatuksen

Kuvittele jos menisit jääkylmään suihkuun monta kertaa päivässä, niin tiedät miltä vatsastasi tuntuu aina kun juot jääkylmää vettä. Kypsennetyn ruuan syöminen helpottaa Agnin työtä, kun taas raakaruoka vaatii enemmän Agnia sulaakseen, ja jatkuvassa käytössä se voi hidastaa Agnia liikaa. Kasvisten sisältämät ravinteet ovat kovien kasvisolujen (mm. selluloosa) muodostamien taskujen sisällä, eivätkä ihmisen erittämät ruuansulatusentsyymit pysty vapauttamaan ravinteita taskuista. Paksusuolen mikrobit voivat kuitenkin jonkin verran hajottaa ravintokudun osasia. Ayurvedan mukaan raakaruoka on liian kovaa (kathina). Vaikka raakaruoka teknisesti ottaen saattaakin sisältää monia prosentteja enemmän tiettyjä vitamiineja, Ayurvedisesti kokattu ja kypsennetty ruoka on pidemmän päälle paljon ravitsevampaa, koska se on pehmeää (mridu). Tuorepuristetut mehut ovat myös helposti imeytyviä.

Rasa

Agni ja Rasa (maku) ovat myös voimakkaasti kytköksissä toisiinsa. Rasa on tarvittava aistimus ja havahdus, biokemiallinen melodia, tai oikeastaan sinfonia, joka vaaditaan Agnin herättämiseksi. Vaikka ruoka olisi kemiallisen analyysin perusteella kuinka vitamiinipitoista tahansa, jos sen Rasa ei herätä Agnia, se ei ole ravitsevaa ruokaa. Tämän takia Ayurvedassa käytetään tietyllä tavalla mausteita ja tiettyjä kokkaustapoja, jotta Rasa herättää Agnin.

Ayurveda tunnistaa kuusi makua: makea, hapan, suolainen, tulinen (ja mausteinen), karvas (tai kitkerä) ja supistava. Eri kehotyypit tarvitsevat eri Rasoja eri mittasuhteissa, koska Rasat koostuvat eri elementeistä. Myös kehotyypit Vata, Pitta ja Kapha muodostuvat elementeistä, ja kaikissa ihmisissä on kaikki kolme Doshaa eri mittasuhteissa. Lue eri Rasojen vaikutuksista täältä

indian food.jpg

Agni on kuin neljäs dosha

Joskus Pitta- dosha ja Agni esitetään synonyymeinä, mikä on käytännöllistä jos asioita halutaan yksinkertaistaa. Pitta koostuu kuitenkin Tuli (Agni) ja Vesi (Apas) elementeistä. Vata antaa Agnille kuivuuden, keveyden, liikkuvuuden ja läpäisevyyden, ja Pitta kuumuuden ja terävyyden. Agni koostuu siinä mielessä Pitta ja Vata doshasta.

  • Agnin ominaisuudet (gunat) ovat kuuma, terävä, kuiva, ohut, kevyt, liikkuva ja läpäisevä. (Textbook of Ayurveda vol. 1)

Kaphalla on sen sijaan lähes vastakkaiset ominaisuudet suhteessa Agniin: raskas, hidas, kylmä, öljyinen, limainen, samea ja staattinen. Kaphaakin kuitenkin tarvitaan, sillä ilman sen ominaisuuksia Agni palaa liian kuumana ja polttaa kaiken tuhkaksi (Tikshna agni). Kledaka Kapha voitelee mahalaukkua ja auttaa ruuansulatuksen tulta pysymään tasapainossa (Sama agni). Agnin todellinen vastakohta on kuitenkin Ama - kuona.

Agni.png

Ruuansulatusprosessi kokonaisuudessaan vie aikaa noin 6-8h ja tämä prosessi jakautuu useaan vaiheeseen. Ruuansulatus on enemmän kuin pelkästään ruuan imeytymistä ruuansulatuskanavasta ja kuona-aineiden poistamista, sillä ruuansulatus jatkuu vielä hienovaraisempana solutasolla. Solutason Agnit muodostavat ravinnosta energiaa ja poistavat Amaa, kuten patogeeneja ja muita aineenvaihduntajätteitä. Kun ravinto on täydellisesti metaboloitu, se muuttuu puhtaaksi energiaksi, sekä tietoisuudeksi. Tietoisuutemme tulee siis ravituksi ruuasta, jonka sulatamme ja saamme käytettyä hyväksi.

Agni yksityiskohtaisemmin

Biologisen tulen vaikutus etenee mahassa olevasta keskustulesta maksaan, ja siitä kudoksiin. Ruuansulatuksen tuli ylläpitää siis koko kehon metabolista tulta. Jos kehon aineenvaihdunta, kuten kilpirauhasen ja sen erittämien hormonien toiminta on epätasapainossa, täytyy ensin korjata ruuansulatus. 

  • Kehon keskustuli on Jathara Agni: Ruuansulatuksen tuli sijaitsee pääasiassa mahassa. Jathara Agni tukee maksan Bhuta Agnia.
  • Viisi bhuta Agnia ovat maksassa: Nabhasa agni (Eetteri), Vayava agni (Ilma), Tejo agni (Tuli), Apo agni (Vesi), Parthiva agni (Maa). Bhuta Agni tukee Dhatu Agneja kudoksissa.
  • Dhatu Agnit kudoksissa: Rasa Agni (veri), Rakta Agni (plasma), Mamsa Agni (lihas), Meda Agni (rasvakudos), Asthi Agni (luukudos), Majja Agni (keskushermosto ja luuydin), Shukra/Artava Agni (sukuelimet).
  • Solutason Agnit ovat Pilu Agni solukalvolla, sekä ja Pithara Agni solun tumassa
  • Mielen Agnit ovat Sadhaka Agni  ja Manas Agni

Jos esimerkiksi Dhatu Agnin toiminta hidastuu, kyseisen Dhatun määrä lisääntyy, eli kudos kasvaa. Jos taas Dhatu Agnin toiminta lisääntyy, Dhatun määrä hupenee, eli kudos surkastuu. Vaikka Agnin käsite on täynnä pieniä yksityiskohtia, niitä ei tarvitse välttämättä opetella ulkoa. Tärkeää on ymmärtää kokonaisuus: ruuansulatus ravitsee koko aineenvaihduntaa, eli kaikki sen pienimmätkin osaset ovat lähtöisin keskustulesta mahassa.

Agnia häiritseviä tekijöitä

Kehon painon ja agnin toiminnan välillä on suora korrelaatio: jos agni ei toimi tasapainoisesti ja optimaalisesti, kehon paino ei pysy normaalina. Tekijöitä jotka epätasapainottavat agnia:

  • Kehotyypille sopimattoman ruuan syöminen.
  • Ylisyöminen
  • Syöminen väärään aikaan
  • Eilisen tai sitä vanhemman ruuan syöminen
  • Erittäin kuiva tai kylmä ruoka, ja säännöllinen raakaruokien liikakäyttö
  • Sopimattomat ruoka-aineyhdistelmät, kuten maidon juominen ruuan yhteydessä.
  • Kylmän juoman juominen. Jos ruuan päälle juo kylmää juomaa sen aiheuttama shokki avaa mahaportin, ja sulamatonta ruokaa pääsee pohjukaissuoleen. Sulamaton ruoka on Amaa.
  • Makeat ja happamat jälkiruuat, kuten hedelmät, marjat tai sokerilla makeutetut herkut. Pieni pala makeaa Rasaa on kuitenkin itseasiassa suositeltavaa.
  • Väärin toteutetut paastot
  • Liiallinen veden juonti.
  • Tupakoiminen, alkoholin juominen ja huumeiden käyttö
  • Einesten syönti, teollisten kemikaalien saanti, roskaruoka, limonadien ja muiden virvoitusjuomien juonti
  • Hotkiminen, kiireessä syönti, television katselu syödessä
  • Luonnollisten kehontoimintojen hillitseminen (röyhtäykset, ilmavaivat, hikat, nenästä valuvan eritteen vetäminen takaisin sisään)
  • Epätavalliset sääolosuhteet
  • Käsittelemättömät tunteet, kuten surut, murheet, ahdistus, pelko, hermostuneisuus, viha, turhautuminen ja stressi
  • Käsittelemättömät kokemukset

Ama

Ama on Agnin vastakohta, negatiivinen luonnonvoima. Ama tarkoittaa sulamatonta ruokaa, metaboloimattomia aineita, myrkyllistä kuonaa, aineenvaihduntajätteitä, bakteereja, viruksia, loisia, kohonneita verensokeri- ja rasva-arvoja, härskiintynyttä rasvaa, einesten säilöntäaineita, täyteaineita, teollisia kemikaaleja, käsittelemättömiä tunteita ja kokemuksia, vihaa, katkeruutta, surua, kateutta, ahneutta ja muita myrkyllisiä toksiineja. Erittäin vahvoista ravintolisistä voi saada liikaa vitamiineja, jos niitä käyttää säännöllisesti. Liian suuret määrät vitamiineja ovat Amaa ja aiheuttavat yliannostusoireita, koska keho ei kykene metaboloimaan niitä. Keho pyrkii pitämään yllä biokemiallista homeostaasia, eli tasapainoa, Agnin avulla.

Ayurvedassa sanotaan usein, että Aman Gunat (ominaisuudet) ovat miltei samat kuin Kaphalla: raskas, tiheä, paksu, kylmä ja limainen. Erotuksena Kaphaan Ama on lisäksi likaista ja iljettävää, ja se aiheuttaa aina epätasapainoa. Ama voi kuitenkin sekoittua muihinkin doshiin ja saada niiden ominaisuuksia, tai muita 20 gunan ominaisuuksia

  • Kun Vata alkaa kertyä paksusuolessa, muodostuu kaasua joka nousee ohutsuoleen ja estää siellä Agnin toiminnan. Tästä voi muodostua Amaa jolla on Vatan ominaisuuksia.
  • Kun Kapha alkaa kerääntyä mahassa ja muodostuu limaa, joka valuu ohutsuoleen ja tahmaa Agnin. Tästä voi muodostua Amaa jolla on Kaphan ominaisuuksia.
  • Kun Pitta alkaa kerääntyä väkevänä ruuansulatusnesteenä ohutsuolessa se estää Agnin normaalin toiminnan. Tästä voi muodostua Amaa jolla on Pittan ominaisuuksia.

Agnin neljä toimintatasoa

Agnin tila.jpg

Sama Agni, tasapainoinen ruuansulatus ja aineenvaihdunta

  • Normaali ruokahalu, normaali ruuansulatus, säännöllinen suolentoiminta (1-2 kertaa päivässä), normaali terveys, vahva immuunipuolustus, normaali kehonpaino, hyvä unenlaatu, terävä mieli, positiivinen mielenlaatu, rakkaus elämää kohtaan, pitkäikäisyys.

Vishama Agni, epäsäännöllinen ruuansulatus ja aineenvaihdunta

  • Vaihteleva ja epäsäännöllinen ruokahalu, ruuan sulamattomuus, ummetus, alipaino, kaasunmuodostus, turvotus, vatsakipu, ruuan jälkeinen raskaudentunne, kuiva iho, kuiva suu, unettomuus, vaihtelu ummetuksen ja ripulin välillä, voi liittyäVata- oireita.

Tikshna Agni, ylikuuma ruuansulatus ja aineenvaihdunta

  • Voimakas ruokahalu, ripuli, suolentoiminta monta kertaa päivässä, verensokerin voimakas romahdus, mahahappojen liiallinen eritys, närästys, ripuli, ärsyyntyneisyys, agressiivisuus, voi liittyä Pitta oireita.

Manda Agni, laiska ruuansulatus ja aineenvaihdunta

  • Heikko ruokahalu, hidas ruuansulatus ja aineenvaihdunta, hidastunut suolentoiminta, raskaudentunne mahassa, turvotukset, tukokset, pahoinvointi, lisääntynyt limaneritys, ylipaino, kilpirauhasen vajaatoiminta, melankolia ja masentuneisuus, voi liittyä Kapha- oireita.

Agni on siis keskeinen käsite Ayurvedassa. Suurin osa kaikista epätasapainotiloista saa alkunsa Agnin heikentyessä. Agnin merkitys ilmenee mm. niin, että useimpia sairauksia hoidetaan hoitamalla ruuansulatusta, eli tasapainottamalla sen tulta. Ayurveda onkin erityisen hyvä ruuansulatusvaivojen hoidossa. Ruuansulatus on myös kaikkien Doshien koti.


Lähteet:

  • Vasant, D, Lad. Textbook of Ayurveda - Fundamental Principles, Volume 1The Ayurvedic Press, 2002, First Edition
  • Vasant, D, Lad. Textbook of Ayurveda - A Complete Guide To Clinical Assessments, Volume 2The Ayurvedic Press, 2007, First Edition
  • David Frawley, Vasant, D, Lad, The Yoga of Herbs - An Ayurvedic Guide to Herbal Medicine, Lotus Press 2001, Second Edition

Yksilön itsehoidon tueksi tarkoitetetut ohjeet eivät korvaa lääkärin tai terveydenhoidon ammattilaisen antamia ohjeistuksia, eikä olemassaolevaa lääkitystä pidä jättää pois. Luonnon vaikuttavien aineiden käyttö on jokaiselle kuluttajalle omaehtoista ja jokainen on vastuussa käytännön järjen käytöstä itsehoidossaan.